Hvorfor skal du bry deg om HR Marketing?

Fordi måten du rekrutterer på har alt å si for hvem du ansetter.

De fleste selskaper kjøper synlighet når de skal ansette gjennom stillingsutlysninger på finn.no, dn.no, Linkedin eller lignende plattformer.

Dette kan vekke nysgjerrigheten til de som allerede er i modus for å bytte jobb, og som har forhåndskunnskap om kvalitetene til ditt selskap. Din nye kollega kan finnes blant én av søkerne, ansettelsen går i boks og alle parter er fornøyde.

Men dersom du ser etter attraktiv kompetanse i et marked der få er aktive arbeidssøkere, spiller du et sjansespill der oddsene ikke er i din favør. Da er det som oftest slik at tradisjonelle stillingsutlysninger faktisk ikke fungerer.

Resultatet er altfor få søkere, og kanskje ingen som faktisk er relevante nok for stillingen som skal besettes.

Så hvordan kan du jobbe med rekruttering for å tiltrekke deg de riktige menneskene, som er både passive og aktive kandidater?

Du kan benytte deg av det nærmeste du kommer magi innen rekruttering, nemlig HR Marketing.

Rekruttering + markedsføring

HR Marketing er samlebetegnelsen på alle markedsaktiviteter som er rettet mot å tiltrekke potensielle ansatte til ditt selskap.

Vi kan dele aktivitetene inn i tre ulike kategorier:

Recruitment Marketing

Gir størst effekt over et kort tidsrom med tydelig start- og sluttdato og drives frem som en kampanje. Den er målrettet mot aktive arbeidssøkere som ønsker å skifte jobb raskt.

Består hovedsakelig av stillingsbeskrivelse sammen med innhold som kan fortelle mer inn mot den spesifikke stillingen. Eksempler på dette kan være en video, stillingspodcast eller artikkel som lar oss bli bedre kjent med rollens nærmeste leder, kolleger og omgivelser.

Suksesskriteriet er å motta så mange relevante søknader som mulig som møter selskapets behov og rollens kriterier innen gitt tidsperspektiv.

Employer Image

Hva slags inntrykk har folk av deg som arbeidsgiver? Hva gjør dere, hvem er dere og hvordan er det faktisk å jobbe hos dere? Det kan være mange ulike måter å se selskapet ditt på. Målgruppen for ditt Employer Image er bredere og utvider publikummet du har truffet gjennom Recruitment Marketing, slik at du treffer både aktive og passive kandidater.

Employer Branding

Gjennom Employer Branding utvikler og synliggjør du ditt Employer Image, og spisser målgruppen mot de profilene som passer ditt selskaps behov, kultur og kompetanser. God Employer Branding har en langsiktig strategi, en tydelig kandidatreise og krever at flere markedsaktiviteter spiller sammen kontinuerlig.


Det handler om å fortelle en troverdig historie som gjør at andre har lyst til å bli en del av den.


Hvilken strategi skal du velge?

De fleste selskaper har både kortsiktige og langsiktige rekrutteringsbehov.

Recruitment Marketing er rettet mot kandidater som med stor sannsynlighet vil være åpne for konkrete muligheter akkurat nå, og dermed møte kortsiktige behov. Er du et selskap i et svært konkurranseutsatt marked, kan det lønne seg å kombinere Recruitment Marketing med research. Researchere kan distribuere innhold fra din Recruitment Marketing-kampanje direkte til relevante fagpersoner som er passive kandidater, følge opp og gå i dialog.

Employer Branding er kontinuerlig kommunikasjon som bygger relasjoner med dine ideelle ansatte over tid. Slik bygger du et nettverk av potensielle kandidater som allerede er motiverte for å jobbe i ditt selskap når du skal ansette.

By på dere selv

Uavhengig av hvilken strategi du velger, vil du lykkes med mye større sannsynlighet om dette er top of mind:

Et brand, en fin logo og ytre faktorer gir et inntrykk av overflaten, men sier ingenting om det jobbsøkere faktisk ønsker å vite.

  1. Hvem er dere egentlig?
  2. Hva er verdiene deres?
  3. Hvordan er det egentlig å jobbe hos dere?
  4. Hva kan dere tilby både personlig og faglig?

De vil bli kjent med dere og hva dere står for så tidlig som mulig, enten det er gjennom en stillingsannonse, en personlig e-post, en podcast eller andre virkemidler.

Når du skal ansette har du derfor alt å tjene på å ha en bevisst strategi for hva og hvordan dere kommuniserer, og hva som skal til for å møte dine kortsiktige eller langsiktige behov på den beste og mest effektive måten.

Vil du vite mer om hvordan HR Marketing kan gi verdi til dine rekrutteringer?

Ta kontakt med oss i Happii, vi hører gjerne fra deg.


De fleste selskaper kjøper synlighet når de skal ansette gjennom stillingsutlysninger på finn.no, dn.no, Linkedin eller lignende plattformer.

Dette kan vekke nysgjerrigheten til de som allerede er i modus for å bytte jobb, og som har forhåndskunnskap om kvalitetene til ditt selskap. Din nye kollega kan finnes blant én av søkerne, ansettelsen går i boks og alle parter er fornøyde.

Men dersom du ser etter attraktiv kompetanse i et marked der få er aktive arbeidssøkere, spiller du et sjansespill der oddsene ikke er i din favør. Da er det som oftest slik at tradisjonelle stillingsutlysninger faktisk ikke fungerer.

Resultatet er altfor få søkere, og kanskje ingen som faktisk er relevante nok for stillingen som skal besettes.

Så hvordan kan du jobbe med rekruttering for å tiltrekke deg de riktige menneskene, som er både passive og aktive kandidater?

Du kan benytte deg av det nærmeste du kommer magi innen rekruttering, nemlig HR Marketing.

Rekruttering + markedsføring

HR Marketing er samlebetegnelsen på alle markedsaktiviteter som er rettet mot å tiltrekke potensielle ansatte til ditt selskap.

Vi kan dele aktivitetene inn i tre ulike kategorier:

Recruitment Marketing

Gir størst effekt over et kort tidsrom med tydelig start- og sluttdato og drives frem som en kampanje. Den er målrettet mot aktive arbeidssøkere som ønsker å skifte jobb raskt.

Består hovedsakelig av stillingsbeskrivelse sammen med innhold som kan fortelle mer inn mot den spesifikke stillingen. Eksempler på dette kan være en video, stillingspodcast eller artikkel som lar oss bli bedre kjent med rollens nærmeste leder, kolleger og omgivelser.

Suksesskriteriet er å motta så mange relevante søknader som mulig som møter selskapets behov og rollens kriterier innen gitt tidsperspektiv.

Employer Image

Hva slags inntrykk har folk av deg som arbeidsgiver? Hva gjør dere, hvem er dere og hvordan er det faktisk å jobbe hos dere? Det kan være mange ulike måter å se selskapet ditt på. Målgruppen for ditt Employer Image er bredere og utvider publikummet du har truffet gjennom Recruitment Marketing, slik at du treffer både aktive og passive kandidater.

Employer Branding

Gjennom Employer Branding utvikler og synliggjør du ditt Employer Image, og spisser målgruppen mot de profilene som passer ditt selskaps behov, kultur og kompetanser. God Employer Branding har en langsiktig strategi, en tydelig kandidatreise og krever at flere markedsaktiviteter spiller sammen kontinuerlig.


Det handler om å fortelle en troverdig historie som gjør at andre har lyst til å bli en del av den.


Hvilken strategi skal du velge?

De fleste selskaper har både kortsiktige og langsiktige rekrutteringsbehov.

Recruitment Marketing er rettet mot kandidater som med stor sannsynlighet vil være åpne for konkrete muligheter akkurat nå, og dermed møte kortsiktige behov. Er du et selskap i et svært konkurranseutsatt marked, kan det lønne seg å kombinere Recruitment Marketing med research. Researchere kan distribuere innhold fra din Recruitment Marketing-kampanje direkte til relevante fagpersoner som er passive kandidater, følge opp og gå i dialog.

Employer Branding er kontinuerlig kommunikasjon som bygger relasjoner med dine ideelle ansatte over tid. Slik bygger du et nettverk av potensielle kandidater som allerede er motiverte for å jobbe i ditt selskap når du skal ansette.

By på dere selv

Uavhengig av hvilken strategi du velger, vil du lykkes med mye større sannsynlighet om dette er top of mind:

Et brand, en fin logo og ytre faktorer gir et inntrykk av overflaten, men sier ingenting om det jobbsøkere faktisk ønsker å vite.

  1. Hvem er dere egentlig?
  2. Hva er verdiene deres?
  3. Hvordan er det egentlig å jobbe hos dere?
  4. Hva kan dere tilby både personlig og faglig?

De vil bli kjent med dere og hva dere står for så tidlig som mulig, enten det er gjennom en stillingsannonse, en personlig e-post, en podcast eller andre virkemidler.

Når du skal ansette har du derfor alt å tjene på å ha en bevisst strategi for hva og hvordan dere kommuniserer, og hva som skal til for å møte dine kortsiktige eller langsiktige behov på den beste og mest effektive måten.

Vil du vite mer om hvordan HR Marketing kan gi verdi til dine rekrutteringer?

Ta kontakt med oss i Happii, vi hører gjerne fra deg.


Flere artikler

Rekruttering
les mer

Hvorfor skal du bry deg om HR Marketing?

Fordi måten du rekrutterer på har alt å si for hvem du ansetter.
Rekruttering
Rekruttering
les mer

Derfor bør du bruke stillingspodcast

Et effektivt virkemiddel for bedre rekrutteringer.
Rekruttering

Vi hører gjerne fra deg!

Tusen takk! Vi tar snart kontakt med deg.
Oisann! Her har det skjedd en feil, prøv gjerne igjen.

Når vi lærer noe nytt, deler vi det gjennom artikler, podcaster og videoer.

Vil du motta historier fra Happii?
Tusen takk! Vi gleder oss til å dele med deg.
Oisann! Her har det skjedd en feil, prøv gjerne igjen.
Kopibeskyttet 2020 Org.nr: 996740420