Derfor bør du bruke stillingspodcast

Vi spurte oss selv: Kan podcast være et virkemiddel i en rekrutteringsprosess?

Rekruttering + podcast = <3

Lytt til en av våre stillingspodcaster her.

Som det nye lydmediet har podcaster tatt headsettene våre med storm.
Vi tipper at du som leser dette abonnerer på flere podcaster som du har på øret på vei til eller fra jobb, når du trener eller slapper av på sofaen.

Men hva slags verdi ligger det i å kombinere podcast med rekruttering?


Vi tok for oss følgende problemstilling:

Hvordan kan vi skape mer personlige henvendelser som treffer de vi kontakter om karrieremuligheter?

Vi vet at fagpersoner med ettertraktet kompetanse mottar en flom av mer eller mindre relevante henvendelser fra rekrutterere hver eneste uke. Noen henvendelser er generelle, andre er mer personlige, men felles er at de ofte foregår via telefon, SMS eller e-post.

Resultatet er at henvendelsene ofte oppleves som støy og ignoreres.  
Derfor bestemte vi oss for å utforske podcast som virkemiddel.

I motsetning til en stillingsannonse som ofte kan oppfattes som generisk, gir en podcast lytteren muligheten til å bli bedre kjent med deg, ditt selskap, deres kultur og behov. Det er ekte, det er ærlig og det er personlig.

Men hva blir resultatet?

Du spør kanskje deg selv om hvor stor effekt dette egentlig vil ha.

Svaret vi fant er:

En podcast kan være hele forskjellen på hvor raskt, eller om, du kommer i dialog med de du ønsker å ansette, og om du faktisk får den ressursen du trenger.

Økt responsrate

I samtlige prosesser med distribusjon av podcast ser vi at responsraten øker betraktelig. Til og med kandidater som ikke i utgangspunktet er interessert i å gå inn i en rekrutteringsprosess, blir positivt overrasket over hva de har fått høre, takker for god informasjon og vil ofte bli kontaktet igjen senere.

Mer motiverte kandidater

De som takker ja til et første intervju har allerede bestemt seg for at dette er en aktuell stilling for dem, basert på fyldig informasjon gjennom podcasten.

Mer effektive intervjuer

Ettersom kandidaten sitter på mer informasjon i forkant av et intervju, bruker vi tiden mer effektivt i første møte. Kandidaten får sjansen til å forberede spørsmål som går mer i dybden på rollen, og intervjuet har et større fokus på kandidatens personlighet, erfaringer og kvalifikasjoner.

Høyere konvertering

Bruk av podcast øker sjansen betydelig for ansettelser i krevende rekrutteringsprosesser.
Samtidig vil det ofte redusere tidsbruk i hele prosessen, ettersom potensielle kandidater er bedre informerte.

Slik gjør vi det

Våre stillingspodcaster fasiliteres av profesjonelle rekrutterere med gode kunnskaper om de du ønsker å ansette. Vi vet hvilke spørsmål de vil ha svar på og hva de motiveres av.

Samtidig blir vi godt kjent med ditt selskap i forkant, slik at vi vet hvordan vi kan kommunisere hvem dere er og hva dere tilbyr på best mulig måte.

Prosessen vår ser slik ut:

1. Vi starter med et møte mellom oss og rekrutterende leder, der vi får vite mer om selskapet og rollen som skal besettes.

2. Deretter kommer dere til oss eller vi til dere, og vi gjør opptak av en samtale med samme leder selskapet, ledelse, kultur, visjoner og rollen som skal besettes.

3. I etterkant distribueres podcasten direkte til de du ønsker å nå, og du kan glede deg til å holde intervjuer.


Her kan du lytte til en av våre stillingspodcaster.

Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan bruke podcast i dine rekrutteringsprosesser?

Du er velkommen til å kontakte oss når som helst, vi tar gjerne en kaffe :)

 

Rekruttering + podcast = <3

Lytt til en av våre stillingspodcaster her.

Som det nye lydmediet har podcaster tatt headsettene våre med storm.
Vi tipper at du som leser dette abonnerer på flere podcaster som du har på øret på vei til eller fra jobb, når du trener eller slapper av på sofaen.

Men hva slags verdi ligger det i å kombinere podcast med rekruttering?


Vi tok for oss følgende problemstilling:

Hvordan kan vi skape mer personlige henvendelser som treffer de vi kontakter om karrieremuligheter?

Vi vet at fagpersoner med ettertraktet kompetanse mottar en flom av mer eller mindre relevante henvendelser fra rekrutterere hver eneste uke. Noen henvendelser er generelle, andre er mer personlige, men felles er at de ofte foregår via telefon, SMS eller e-post.

Resultatet er at henvendelsene ofte oppleves som støy og ignoreres.  
Derfor bestemte vi oss for å utforske podcast som virkemiddel.

I motsetning til en stillingsannonse som ofte kan oppfattes som generisk, gir en podcast lytteren muligheten til å bli bedre kjent med deg, ditt selskap, deres kultur og behov. Det er ekte, det er ærlig og det er personlig.

Men hva blir resultatet?

Du spør kanskje deg selv om hvor stor effekt dette egentlig vil ha.

Svaret vi fant er:

En podcast kan være hele forskjellen på hvor raskt, eller om, du kommer i dialog med de du ønsker å ansette, og om du faktisk får den ressursen du trenger.

Økt responsrate

I samtlige prosesser med distribusjon av podcast ser vi at responsraten øker betraktelig. Til og med kandidater som ikke i utgangspunktet er interessert i å gå inn i en rekrutteringsprosess, blir positivt overrasket over hva de har fått høre, takker for god informasjon og vil ofte bli kontaktet igjen senere.

Mer motiverte kandidater

De som takker ja til et første intervju har allerede bestemt seg for at dette er en aktuell stilling for dem, basert på fyldig informasjon gjennom podcasten.

Mer effektive intervjuer

Ettersom kandidaten sitter på mer informasjon i forkant av et intervju, bruker vi tiden mer effektivt i første møte. Kandidaten får sjansen til å forberede spørsmål som går mer i dybden på rollen, og intervjuet har et større fokus på kandidatens personlighet, erfaringer og kvalifikasjoner.

Høyere konvertering

Bruk av podcast øker sjansen betydelig for ansettelser i krevende rekrutteringsprosesser.
Samtidig vil det ofte redusere tidsbruk i hele prosessen, ettersom potensielle kandidater er bedre informerte.

Slik gjør vi det

Våre stillingspodcaster fasiliteres av profesjonelle rekrutterere med gode kunnskaper om de du ønsker å ansette. Vi vet hvilke spørsmål de vil ha svar på og hva de motiveres av.

Samtidig blir vi godt kjent med ditt selskap i forkant, slik at vi vet hvordan vi kan kommunisere hvem dere er og hva dere tilbyr på best mulig måte.

Prosessen vår ser slik ut:

1. Vi starter med et møte mellom oss og rekrutterende leder, der vi får vite mer om selskapet og rollen som skal besettes.

2. Deretter kommer dere til oss eller vi til dere, og vi gjør opptak av en samtale med samme leder selskapet, ledelse, kultur, visjoner og rollen som skal besettes.

3. I etterkant distribueres podcasten direkte til de du ønsker å nå, og du kan glede deg til å holde intervjuer.


Her kan du lytte til en av våre stillingspodcaster.

Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan bruke podcast i dine rekrutteringsprosesser?

Du er velkommen til å kontakte oss når som helst, vi tar gjerne en kaffe :)

 

Flere artikler

Rekruttering
les mer

Hvorfor skal du bry deg om HR Marketing?

Fordi måten du rekrutterer på har alt å si for hvem du ansetter.
Rekruttering
Rekruttering
les mer

Derfor bør du bruke stillingspodcast

Et effektivt virkemiddel for bedre rekrutteringer.
Rekruttering

Vi hører gjerne fra deg!

Tusen takk! Vi tar snart kontakt med deg.
Oisann! Her har det skjedd en feil, prøv gjerne igjen.

Når vi lærer noe nytt, deler vi det gjennom artikler, podcaster og videoer.

Vil du motta historier fra Happii?
Tusen takk! Vi gleder oss til å dele med deg.
Oisann! Her har det skjedd en feil, prøv gjerne igjen.
Kopibeskyttet 2020 Happii AS Org.nr: 926909101