Hvordan lykkes med IT-rekruttering?

Her er 7 konkrete tips som hjelper deg på veien.

Behovet for IT-spesialister fremstår som umettelig.

Konsulenthusene kannibaliserer hverandre, og mange bedrifter skalerer opp antall ansettelser for å håndtere turnoveren i markedet. Vi utdanner ikke IT-spesialister raskt nok til å fylle etterspørselen, og dagens programmerere mottar henvendelser om nye muligheter på daglig og ukentlig basis.

Hva bør du tenke på når du skal henvende deg til en målgruppe i et så konkurranseutsatt marked?
Hvordan unngår du generelle henvendelser til de du ønsker å snakke med?

Virkemidlene er mange for å nå frem med ditt budskap, men det er ingen kjappe utveier.

Det beste dere gjør er å jobbe strategisk og ikke låse dere til én måte å rekruttere på.


Her er 7 tips til hva du bør tenke på når du skal rekruttere IT-kompetanse.

#Ikke selg enhjørninger - vær dere selv

Ofte ligger fokuset på hva som gjør en annerledes og skiller en fra sine konkurrenter. Bruk heller tid og ressurser på å tydeliggjøre hvem dere er, hva dere gjør, hva dere står for og hva dere faktisk kan tilby av verdi. Er du ikke ærlig og transparent vil dette gjennomskues raskt, og i verste fall føre til raske oppsigelser eller feilansettelser.

#Vet du hvem du snakker til?

Skal du ansette en teknolog må du vite hvem de er, hva de er opptatt av, hvordan du best kan nå de, og hva som er viktig for de på jobb. Hvor godt du kjenner målgruppen din vil avgjøre hvordan du kommuniserer og hvilke resultater du sitter igjen med. Ikke bare i form av konkrete mennesker i prosess her og nå, men også om 6 måneder eller 1 år. Føler de seg sett, er sannsynligheten større for at vedkommende vil gi deg respons senere eller ta kontakt på eget initiativ.

#Ikke vær generell - vær personlig

Som du vet så er du ikke den eneste som er på jakt etter IT-kompetanse. Ikke oversvøm dem med generelle henvendelser. Generelle henvendelser får generelle svar. Om de i det hele tatt får svar. Når du spør en hvilken som helst utvikler om hvordan de ikke vil bli rekruttert, ligger intetsigende henvendelser høyt oppe på lista.

Du har alt å vinne på å være personlig og konkret ovenfor de du kontakter.

#Foredle verdiforslaget deres

Hvorfor skal denne personen begynne å jobbe i denne rollen i akkurat ditt selskap?
By på dere selv, verdiene og kulturen deres. Vis hva dere kan tilby av konkrete muligheter som er motiverende for de dere ønsker å ansette. Sørg for at disse mulighetene er relatert til noe som er relevant for den dere snakker til. Igjen - ikke vær generell.

#Budskap

La budskapet ditt styre hvilke virkemidler dere benytter dere av, ikke omvendt. Noen ganger er det å bruke video den riktige løsningen for å fortelle en historie. Andre ganger er det podcast, artikler, stillingsannonser eller kampanjer. Historien du vil fortelle, budskapet du ønsker å frem, bør stå i sentrum.

Så kan spørsmålet heller være - tror vi at video er det beste virkemiddelet for å kommunisere det vi ønsker? Eller er det kanskje en podcastserie vi skal fokusere på? Eller hva med begge deler samtidig?
Vi kan ikke forvente at det å putte noen fremfor et kamera eller en mikrofon, i seg selv er det som skal til for å komme i dialog med de du ønsker. Derfor er det å definere ditt budskap så viktig for å velge riktige virkemidler og lykkes.

#Jobb systematisk

Et solid system for kandidathåndtering er alfa og omega når du skal rekruttere. Gå systematisk til verks og sørg for at du vet hvem du har kontaktet når og hvordan. Legg inn påminnelser på de som vil bli kontaktet senere, og følg opp.
Og - vær glad i GDPR <3

#Ikke gi opp - men ikke være masete

Det kan være vanskelig å komme i dialog med de som mottar flest henvendelser, og det kan det være mange grunner til.
Ettersom det er høyt trykk på direkte henvendelser fra rekrutterere, kan det rett og slett være at han/hun ikke har registrert at du har forsøkt å nå dem. Prøv gjerne å ta kontakt flere ganger - men ikke ring 5 ganger om dagen. Da blir telefonnummeret ditt raskt videresendt til vedkommendes kolleger med tittelen "ikke svar".


Vi håper at disse tipsene får i gang tankene dine på hvordan dere kan rekruttere bedre.

Ta gjerne kontakt om dere vil sparre videre med oss :)

Behovet for IT-spesialister fremstår som umettelig.

Konsulenthusene kannibaliserer hverandre, og mange bedrifter skalerer opp antall ansettelser for å håndtere turnoveren i markedet. Vi utdanner ikke IT-spesialister raskt nok til å fylle etterspørselen, og dagens programmerere mottar henvendelser om nye muligheter på daglig og ukentlig basis.

Hva bør du tenke på når du skal henvende deg til en målgruppe i et så konkurranseutsatt marked?
Hvordan unngår du generelle henvendelser til de du ønsker å snakke med?

Virkemidlene er mange for å nå frem med ditt budskap, men det er ingen kjappe utveier.

Det beste dere gjør er å jobbe strategisk og ikke låse dere til én måte å rekruttere på.


Her er 7 tips til hva du bør tenke på når du skal rekruttere IT-kompetanse.

#Ikke selg enhjørninger - vær dere selv

Ofte ligger fokuset på hva som gjør en annerledes og skiller en fra sine konkurrenter. Bruk heller tid og ressurser på å tydeliggjøre hvem dere er, hva dere gjør, hva dere står for og hva dere faktisk kan tilby av verdi. Er du ikke ærlig og transparent vil dette gjennomskues raskt, og i verste fall føre til raske oppsigelser eller feilansettelser.

#Vet du hvem du snakker til?

Skal du ansette en teknolog må du vite hvem de er, hva de er opptatt av, hvordan du best kan nå de, og hva som er viktig for de på jobb. Hvor godt du kjenner målgruppen din vil avgjøre hvordan du kommuniserer og hvilke resultater du sitter igjen med. Ikke bare i form av konkrete mennesker i prosess her og nå, men også om 6 måneder eller 1 år. Føler de seg sett, er sannsynligheten større for at vedkommende vil gi deg respons senere eller ta kontakt på eget initiativ.

#Ikke vær generell - vær personlig

Som du vet så er du ikke den eneste som er på jakt etter IT-kompetanse. Ikke oversvøm dem med generelle henvendelser. Generelle henvendelser får generelle svar. Om de i det hele tatt får svar. Når du spør en hvilken som helst utvikler om hvordan de ikke vil bli rekruttert, ligger intetsigende henvendelser høyt oppe på lista.

Du har alt å vinne på å være personlig og konkret ovenfor de du kontakter.

#Foredle verdiforslaget deres

Hvorfor skal denne personen begynne å jobbe i denne rollen i akkurat ditt selskap?
By på dere selv, verdiene og kulturen deres. Vis hva dere kan tilby av konkrete muligheter som er motiverende for de dere ønsker å ansette. Sørg for at disse mulighetene er relatert til noe som er relevant for den dere snakker til. Igjen - ikke vær generell.

#Budskap

La budskapet ditt styre hvilke virkemidler dere benytter dere av, ikke omvendt. Noen ganger er det å bruke video den riktige løsningen for å fortelle en historie. Andre ganger er det podcast, artikler, stillingsannonser eller kampanjer. Historien du vil fortelle, budskapet du ønsker å frem, bør stå i sentrum.

Så kan spørsmålet heller være - tror vi at video er det beste virkemiddelet for å kommunisere det vi ønsker? Eller er det kanskje en podcastserie vi skal fokusere på? Eller hva med begge deler samtidig?
Vi kan ikke forvente at det å putte noen fremfor et kamera eller en mikrofon, i seg selv er det som skal til for å komme i dialog med de du ønsker. Derfor er det å definere ditt budskap så viktig for å velge riktige virkemidler og lykkes.

#Jobb systematisk

Et solid system for kandidathåndtering er alfa og omega når du skal rekruttere. Gå systematisk til verks og sørg for at du vet hvem du har kontaktet når og hvordan. Legg inn påminnelser på de som vil bli kontaktet senere, og følg opp.
Og - vær glad i GDPR <3

#Ikke gi opp - men ikke være masete

Det kan være vanskelig å komme i dialog med de som mottar flest henvendelser, og det kan det være mange grunner til.
Ettersom det er høyt trykk på direkte henvendelser fra rekrutterere, kan det rett og slett være at han/hun ikke har registrert at du har forsøkt å nå dem. Prøv gjerne å ta kontakt flere ganger - men ikke ring 5 ganger om dagen. Da blir telefonnummeret ditt raskt videresendt til vedkommendes kolleger med tittelen "ikke svar".


Vi håper at disse tipsene får i gang tankene dine på hvordan dere kan rekruttere bedre.

Ta gjerne kontakt om dere vil sparre videre med oss :)

Flere artikler

Rekruttering
les mer

Hvorfor skal du bry deg om HR Marketing?

Fordi måten du rekrutterer på har alt å si for hvem du ansetter.
Rekruttering
Rekruttering
les mer

Derfor bør du bruke stillingspodcast

Et effektivt virkemiddel for bedre rekrutteringer.
Rekruttering

Vi hører gjerne fra deg!

Tusen takk! Vi tar snart kontakt med deg.
Oisann! Her har det skjedd en feil, prøv gjerne igjen.

Når vi lærer noe nytt, deler vi det gjennom artikler, podcaster og videoer.

Vil du motta historier fra Happii?
Tusen takk! Vi gleder oss til å dele med deg.
Oisann! Her har det skjedd en feil, prøv gjerne igjen.
Kopibeskyttet 2020 Org.nr: 996740420